23948sdkhjf

Nyt projekt: Designvirksomheder på virtuel charmeoffensiv under corona

Et nyt projekt med teknologisk afsæt skal hjælpe danske designvirksomheder med at få produkter ud i verden, selvom coronakrisen har sat sit præg på eksportmarkedet.

På den baggrund er Lifestyle & Design Cluster, Virsabi, Copenhagen Business School og Industriens Fond gået sammen i projektet ’Virtual Stage,’ der vil nytænke eksporten og i det hele taget innovere de distributionskanaler, som design-, livsstils- og møbelindustrien primært benytter sig af i dag.

Allerede i sensommeren og starten af efteråret skal Virtual Stage se dagens lys i forbindelse med den danske modeuge og designfestivallen 3DaysofDesign.

Det skriver Dansk Industri.

Alternativ vej til kunder

Vejen dertil går igennem virtual og augmented reality, der skal skabe en alternativ vej ud til potentielle kunder, så danske virksomheders eksport ikke hæmmes af aflyste messer mv.

- Initiativet kan gøre den danske livsstilsbranche til first-movers på anvendelsen af ny teknologi til eksport. Vi kan vise eksempler på, hvordan danske brands kan nå de indkøbere, retailers, arkitekter, designere, producenter og journalister, der er så vigtige for eksporten, lyder det fra Heidi Svane, som er Head of Digital ved Lifestyle & Design Cluster og derudover fungerer som projektleder.

Missionen er – ifølge parterne bag projektet – at skabe en unik platform, hvor danske designbrands kan udstilles og opleves af udenlandske interessenter.

- På den korte bane håber vi, at mere end 10.000 personer bruger de nye løsninger i forbindelse med arrangementer i efteråret. Derudover er målet selvfølgelig, at danske virksomheder får nye kunder på baggrund af Virtual Stage og derigennem øger eksporten, lyder det fra Heidi Svane.

En trængt branche

Da Covid-19 for alvor brød ud og ramte store dele af den globale efterspørgsel, meldte mange virksomheder i livsstilsbranchen sig på banen med frustration over store tab som følge af begrænsede eksportmuligheder, lukkede landegrænser og manglende fysiske formidlingskanaler internationalt.

En problematik, der blev startskuddet til Virtual Stage.

- Når danske virksomheder formår at udnytte ny teknologi på en god måde, så øges deres konkurrenceevne. Det er det, vi skal opnå gennem Virtual Stage. At bruge digitale kanaler til at fremvise fysiske projekter og nå relevante kunder og samarbejdspartnere er åbenlyst en god idé i en tid, hvor folk ikke kan mødes fysisk, siger Thomas Hofman-Bang, der er adm. direktør i Industriens Fond, som har støttet Virtual Stage som et led i fondens særlige corona-indsats genstartNU.dk.

Han spår, at projektet også har gang på jord, selv efter at corona har sluppet taget i verden.

- Perspektiverne rækker dog også længere ud i fremtiden, hvor virtuel fremvisning af nye produkter kan øge effektiviteten og gøre både produktion og distribution mere bæredygtig, siger han.

Virtual Stage bygges op omkring webinarer og workshops, som skal være med til at engagere og involvere virksomheder, og facilitere udviklingen af koncepter til platformen. Selve den digitale løsning bliver præsenteret på designfestivallen 3daysofdesign til september og igen under modeugen i 2021.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.127